100%
originele identiteit
Hoi! Wij zijn Spiegel creative powerhouse van het zuiden
Let’s maximize your impact
We combineren ambitie met strategie en creativiteit in een praktisch plan voor je merk en campagne.
1. Merk-kracht™ maakt je geloofwaardig
Cultuur. Echte beelden. Huisstijl. Binnen- en buiten reclame. Promotiemiddelen. Socials. Website
2. Campagne-kracht™ maakt je publiek wakker
Concept. Radiospots. Social video’s. Advertenties. Billboards. Magazine.
3. Regel-kracht™ maakt alles voor je mogelijk
Creatie. Plan. Media. Planning. Productie. Slim. Vooruit.
Prijzenpracht
Red Dot Design Award (verpakking) | Awwward (website nominees) | Award Design beursstand (Maintenance next)
Online skills
WordPress | PHP | NodeJS | HTML5 | CSS3 | jQuery | Google Analytics | SEO
Social media
Meta | Facebook | Instagram | LinkedIn | YouTube |TikTok
Oogstrelend design
Illustrator | Indesign | Photoshop | After Effects

Morgen in Venlo, zet je groene knop om
Let’s maximize your impact
Het team werk en bereikbaarheid van de Gemeente Venlo heeft als doel om samen met iedereen stappen te zetten, beter geformuleerd meters te maken, in een groene richting. Uiteindelijk wil ze dé duurzame hoofdstad van Nederland worden. Maar hoe werk je daar nu met je communicatie naar toe? Spiegel crossmedia communicatie is gevraagd te helpen met het bedenken en maken van het verhaal, de communicatieboodschap, het concept, de designs, de online communicatie en voor de realisaties van de communicatiemiddelen. Mét onze 100% originele methode en mét een enorme dosis enthousiasme aan beide kanten bedachten en maakten we samen in no time: Morgen in Venlo. Merk-kracht™ en Campagne-kracht™ samen. Ging de energietransitie ook maar zó snel;).
Verhaal & Strategie Morgen in Venlo
Één ding wordt direct duidelijk als je met het 10 koppige team van communicatie-, project- en duurzaamheidsadviseurs van de gemeente Venlo praat. Het bruist van de nieuwe ideeën en het borrelt van de inspiratie voor een duurzame toekomst in Venlo. De belangrijkste drijfveer? We willen graag samen duurzame stappen zetten om een gezonde toekomst voor Venlo te realiseren. Daarvoor moeten we de bewoners activeren met leuke proposities. Wij maakten samen de volgende strategische uitgangspunten voor communicatie en lanceren Morgen in Venlo:
- We zetten samen stappen in de groene richting
- We komen met oplossingen naar je toe
- We willen een plezierige toekomst
- We houden het simpel
- We willen in plaats van we moeten
- Iedereen kan meedoen
- Het is betaalbaar & haalbaar
- We gaan uit van kernwaarden
- We maken een kernboodschap op de essentie
Concept: Morgen in Venlo
Er zijn drie speerpunten waar we ons op focussen. De eerste is de energietransitie waarin iedereen doet watt om zelfvoorzienend te worden. De tweede is het klimaat, waarbij we samen werken aan een groene en gezonde leefomgeving. De derde is circulariteit, wat een moeilijke beschrijving is om aan te geven dat je zaken hergebruikt om er zo eindeloos van te genieten;). Zoals beloofd maken wij het samen simpel en vertaalt Spiegel crossmedia communicatie dit eenvoudig voor de gemeente Venlo in:
- Nieuwe energie
- Nieuwe natuur
- Nieuw gebruik
We kiezen er heel bewust voor om niet te spreken over klimaat en duurzaamheid, want dat zijn begrippen die in media veel worden gebruikt. Het zijn daarnaast containerbegrippen en wij willen heel concreet aangeven wat je kunt doen. Uit onze media-analyse blijkt verder dat de begrippen ook in negatieve zin worden gebruikt en wij willen Pleasure;-) Dus wat wil je nu als kernboodschap vertellen? We gaan terug naar het waarom…samen op een plezierige manier ervoor zorgen dat er morgen een mooier Venlo is. We werken aan MORGEN IN VENLO.
Rob Raaymakers, communicatiemaker strategie en concept
“We willen aansluiten bij het positieve sentiment van de landelijk campagne iedereen doet wat zoeken aansluiting bij de kernwaarden van de gemeente Venlo: persoonlijk en dichtbij. Daarop maakten wij het verhaal: Venlo is ós stedje van lol en plezeer. Dát gaan we samen laten groeien. Omdat wij, onze kinderen en kleinkinderen hier leven. We zetten allemaal een klein stapje en maken samen meters. En de essentie daarvan: Morgen in Venlo.”
Design & Branding Morgen in Venlo
We willen aansluiten bij de algemene huisstijl van gemeente Venlo. Daarom kiezen we als basiskleur het herkenbare paars, maar maken deze iets feller om het nóg positiever uit de verf te laten komen. De drie speerpunten van Morgen in Venlo: nieuwe energie, nieuwe natuur en nieuw gebruik, krijgen allemaal een eigen steunkleur, omdat ze ook los gebruikt worden. Uiteraard passen alle kleurtonen bij elkaar. Daarnaast zetten we in op een spontane en vrije vorm in tekenstijl voor het uitbeelden van foodevents in de wijk, zonnepanelen, regentonnen en winnende lotnummers voor fruitbomen, de marktactivaties voor de bewoners om naar de bijeenkomsten te komen. De complete look and feel is happiness en ook de tone of voice is positief. Beide elementen komen samen in leuke ballonnen met quotes en een knipoog.

Patrick Wijn, communicatiemaker branddesign
“Het logo van Morgen in Venlo ademt één en al kracht uit. Daardoor valt het op en blijft het in je hoofd plakken. We bedachten daarnaast een slimmigheidje in de vorm van een visual device: de groene knop. Deze is wat subtieler en kan in feite op elke communicatie-uiting van de gemeente Venlo geplaatst worden. Zo heb je een breder zaaivlak voor je boodschap en kun je meeliften op andere communicatie van de gemeente Venlo.”

Fullservice communicatie & realisatie met Morgen in Venlo
De gemeente Venlo wil graag samenwerken met iedereen om ervoor te zorgen dat mensen de groene knop omzetten. Deze gedragsverandering start vandaag om morgen een verschil te maken. Wij werken samen aan Morgen in Venlo vanuit ons fullservice communicatiebureau in Brabant. We maken nu al de volgende online en offline communicatiemiddelen en regelen het complete drukwerk met onze actiemakers:
- 1 strategie
- 1 naam voor het merk
- 1 logo
- 1 eerlijk verhaal in tekst
- 1 visual device
- 1 getekende skyline
- 4 concepten
- 1 vernieuwende huisstijl
- 1 design zuil maquette
- 3 proposities voor opkomst bewoners
- 1 fullservice DTG Proof website
- 1 bewonerscommunicatie Gas(t)vrije wijk
- 3 bewonerscommunicatie Groene straat
- 1 bewonerscommunicatie RRE regeling
- 1 nieuwsbrief template
- 1 powerpoint presentatie
- 1 presentatiebalie
- 1 moodfilm
- 1 filmscript
- 1 memory spel
- 1 social media campagne
- Tientallen getekende iconen
Weten wat we jou kunnen voorspiegelen? Maak een afspraak!
Resultaatgericht vóór Morgen in Venlo
Binnen deadline, binnen budget en ruim boven verwachting. Iedereen is razend enthousiast. “Ja, ja”, zien we je denken. En dan komen we terug op 1 van onze kernwaarden: waarmaken.
Neem gerust contact op met Lieke Potten, Bas van den Akker, Frank Kusters, Bas van de Westerlo, Isabelle de Warrimont, Tom Jacobs, Christa Clabbers, Ina Houben of wethouder Marij Pollux van de gemeente Venlo. Als je samen in zo’n razend tempo werkt dan zijn de resultaten verbluffend.
- 100% originele identiteit
- 1 ste plaats percentage opkomst aardgasvrij landelijk
- 1447 enthousiaste burgers
- 31 communicatieproducten in 3 mnd:)
- 10+ happy stakeholders:-)
Klantrapport
Bas van den Akker, strategisch beleidsadviseur duurzame ontwikkeling Gemeente Venlo:
“Ik vind het bijzonder om te ervaren dat complexe materie ook eenvoudig en herkenbaar uitgelegd kan worden en dat onze eigen ideeën de juiste plek hebben gekregen.”
Ina Houben, communicatieadviseur Gemeente Venlo:
“Wat er niet in staat is dat jullie fantastisch werk hebben geleverd. Het enthousiasme is groot, net als onze dank :)”
Lieke Potten, beleidsadviseur duurzame ontwikkeling Gemeente Venlo:
“Mooi om te zien dat Spiegel zo goed luistert en dé juiste vertaling maakt van onze ideeën binnen de tijd.”
Frank Kusters, beleidsadviseur duurzame ontwikkeling Gemeente Venlo:
“Bedankt voor jullie voortvarendheid in alles en voor wederom een mooi product!”
Bas van de Westerlo, Cradle to Cradle® consultant:
“Ik miste eigenlijk alleen nog humor in het concept. Toen kwamen de verrassende spreuken met smileys in tekst. Zelfs dat zit er nu in.”