• Software IMPACT: Plan it, play it
  • Software IMPACT: Plan it, play it

Software IMPACT: Plan it, play it

Brandintroductie

TANS uit Eindhoven is de organisatie die jouw vragen over automatisering op het gebied van transport en logistiek oplost. Daarbij zorgt een klantgerichte uitstraling voor de beste concurrentiepositie. Na een verkennend gesprek, mocht Spiegel crossmedia communicatie de lancering van de nieuwste software IMPACT uitdenken. We trapten af met een strategische sessie, waarin we met elkaar de markt in kaart brachten, vooruitkijkend in de toekomst en zo bepalend welke positie de nieuwste software in moest nemen: dat werd IMPACT “plan it, play it”.

Eerst communicatiestrategie, daarna verrassend raken

De wereld van software op het gebied van planning en logistiek is dynamisch. Zeker als je kijkt naar de planners van de toekomst, die met de nieuwe software gaan werken. Deze werken veel intuïtiever. Uit concurrentieanalyse werd bevestigd dat dáár een duidelijke kans ligt voor onderscheidend vermogen. En dat we het product een internationaal karakter moesten geven. Belangrijke inzichten die voortkwamen uit de sessie voor de communicatiestrategie. Daarmee bedachten we het speelse logo, de pakkende pay-off: “plan it, play it” en een opvallend beeldconcept. De perfecte volgorde om de doelgroep verrassend te raken.

Henry van den Berkmortel, creatief directeur: “een communicatiestrategie is weten waar je naartoe wilt en wat je doelgroep belangrijk vindt! De betekenis voor de doelgroep was dat IMPACT een fijn en efficiënt spel moest zijn: “plan it, play it ”.

Ieder zijn kracht, visueel ontwerp software

Daarna organiseerden we een workshop tussen onze interactie ontwerpers/ grafisch ontwerpers en de programmeurs van TANS. Het doel was om de gebruikerservaring verder te verbeteren en de betekenis van de software voor de doelgroep verder te verhogen. Het resultaat was een speelsere userinterface, waarin wij grafisch de ruimte kregen om los te gaan. We creëerden een eigen visuele identiteit door eenvoudige en krachtige iconen te ontwerpen en legden interacties vast in een uitgedacht kleurenschema, zodat het gebruiksgemak verder vereenvoudig werd.

Patrick Wijn, ontwerper: “Mijn ontwerpen moeten perfect aansluiten bij het intuïtieve gevoel van de klant”

Doelgroep beslissers en planners activeren

In deze fase gaan we activeren door van onbekend naar bekend te gaan. Samen maken we een plan om de doelgroepen te activeren. Het hart daarvoor waren belangrijke events: de klantendagen en de ICT en LOGISTIEK-beurs in Utrecht. Van onze hand verschenen daarvoor, een spannende presentatie, een zeer visueel opvallende beursstand, een passend giveaway (kaartspel) en een nieuwe product georiënteerde website met diverse online banners om het verkeer van belangstellenden te verhogen.

Rob Raaymakers, communicatieadviseur: “Activeren met communicatie om van onbekende naar bekende software te groeien.”

De opbrengsten van communicatie

De resultaten van 2017 zijn veelbelovend. We zien het verkeer naar de website stijgen en zo ook de naamsbekendheid. Door de positionering van IMPACT als innovatieve software, nemen de aanvragen voor software en het aantal nieuwe klanten bij TANS toe. De reacties op de beurs en de events van de doelgroep zijn vol lof. Wij zijn blij om te ervaren dat de inzichten vanuit de strategie ook de werkelijkheid blijken te zijn. De komende jaren bouwen we verder aan het softwaremerk IMPACT.

Wil jij ook een frisse kijk op de communicatiestrategie van jouw product, dienst of merk? Neem dan contact met ons op.

Software IMPACT: Plan it, play it
Software IMPACT: Plan it, play it