• ROC Ter AA: voor een TOP resultaat
  • ROC Ter AA: voor een TOP resultaat
  • ROC Ter AA: voor een TOP resultaat

ROC Ter AA

Voor een TOP resultaat

Communicatiecampagne

Scholen zien hun leerlingenaantallen teruglopen. Een belangrijke oorzaak daarvan is dat er simpelweg minder kinderen geboren worden. Tijd om een stapje extra te zetten en te kijken of we nóg meer leerlingen kunnen enthousiasmeren. Eerst voerde ROC Ter AA een uitgebreid marktonderzoek uit. Daarop maakten we de communicatiestrategie, en vertaalden we dit door in een pakkende boodschap voor de communicatiecampagne: Nu een goede opleiding…straks een tóp baan. Tot slot breidden we de bestaande communicatiemiddelenmix verder uit met pakkende online creatives: pre-rolls, displaybanners, social media advertenties voor Facebook en Instagram.

Communicatiestrategie leidt tot aansprekende communicatiecampagne

We graven in het marktonderzoek van Ter AA net zo lang tot we dát speldje in de hooiberg vinden. Daarbij letten we zorgvuldig op de kernwaarden van ROC Ter AA: kwalitatief onderwijs en een prettig contact met jouw docent. Uiteindelijk draait het altijd om de vraag: Wat heb ik eraan? Daarop kwam het antwoord vanzelf: Nu een goede opleiding…straks een tóp baan. Het bewijs? Diverse opleidingen van ROC Ter AA hebben het keurmerk Topopleiding. En door de verhalen van studenten zelf centraal te stellen in de campagne maken we de cirkel rond. Want geen enkel verhaal is betrouwbaarder, dan de verhalen van de studenten zelf…

Rob Raaymakers, communicatieadviseur: “Uiteindelijk draait het om het inzicht en wat je daarmee kan betekenen voor studenten. Dan heb je de grootste kans dat je de juiste boodschap te pakken hebt”

Plaatjes schieten, overal genieten!

We gaan snel, heel snel. In no time worden de nieuwe helden van de communicatiecampagne gefotografeerd in onze fotostudio en tegelijkertijd nemen we uitgebreid de tijd om ze te interviewen. Een sterke basis voor de campagne. We gebruiken deze beelden en teksten in alle offline en online kanalen. Lekker pragmatisch.

Janneke Tenback, artdirector: “Wij besteden veel aandacht aan de foto’s van studenten. Wij weten dat dit de eyecatcher is van de campagne en dat daar voor nieuwe studenten de eerste indruk wordt gevormd. Die moet positief zijn.

Offline geeft naamsbekendheid een boost

Nu de verhalen klaar zijn gaan we aan de slag met de middelen. De offline middelen zetten we in om de belangrijkste events duidelijk te communiceren en om de naamsbekendheid te boosten. Daarvoor hebben we tijdens de communicatiecampagne een contactratio nodig tussen 8-10. Inhoudelijk geldt het advies “less is more”.

1. Driehoeksborden:
Deze opvallende eyecatchers langs de belangrijkste uitvalswegen hebben als doel om de events in jouw hoofd te prenten. Hier draait het vooral om een opvallend beeld en een duidelijke datum gekoppeld aan de afzender.

2. Advertentiereeksen:
We vullen de driehoeksborden aan met advertentiereeksen om de contactratio in de communicatiecampagne te verhogen. De belangrijkste doelgroep is hier de ouders van de (potentiële) leerlingen.

Annemiek van der Heijden, mediaspecialist: “Ik ken het medialandschap voor ROC Ter AA als mijn broekzak. Het mediaschema maakt meteen duidelijk waar alle uitingen te zien zijn. Uiteraard zorg ik ervoor dat alles tijdig bij de juiste personen wordt aangeleverd.”

3. A2 posters en A6 kaarten:
Hiermee komen we direct bij de doelgroep in beeld. Deze worden verspreid op diverse basisscholen, inclusief heldere uitleg van ROC Ter AA zelf.

Online activeert

Online gaan we heel gericht activeren in de doelgroep om het aantal website bezoeken te vergroten. Daarvoor maken we creatives voor specifieke online kanalen als display, adwords, Facebook, Instagram en YouTube. De website staat in het teken van inschrijvingen voor meeloop-en open dagen. En natuurlijk voor directe inschrijvingen voor een opleiding.

1. Pre-roll op YouTube:
Video is bij uitstek een middel om je inhoudelijke verhaal te vertellen. Deze korte reclamefilms van 15 seconden worden getoond voor de video’s op YouTube. De versies scoren ruimschoots boven de benchmark. Lang leve creatie!

2. Online displaybanners:
De banners worden ingezet via het netwerk van Google. We maken 2 varianten. De lokker om mensen naar de website te krijgen. En de volger om in beeld te blijven na een bezoek aan de website.

Karlijn Engels, multimediaspecialist: “Wij zoeken altijd naar een manier om op te vallen. Ook in animaties. Dat is gelukt door een glans toe te voegen. Wij noemen deze liefkozend the shine. Zorgt direct voor meer clicks op een button.”

3. Social media campagne:
Ook hier gaan we los, want onze doelgroep zit op Instagram (leerlingen) en Facebook (ouders). Doel is om de contactratio omhoog te krijgen en om verkeer naar de website te sturen.

4. Website in campagnestijl
De website wordt volledig in campagnestijl aangekleed. Daar worden ook de verhalen van de studenten verder uitgelicht. Doel is om inschrijvingen voor meeloopdagen, open dagen en directe inschrijvingen voor een opleiding te realiseren. Dat lukt!

De resultaten

De campagne vliegt en de naam van ROC Ter AA blijft hangen. De websitebezoeken stijgen enorm en zo ook het aantal inschrijvingen voor diverse evenementen. Als kers op de taart stijgt ROC Ter AA naar plek 3 in de landelijke keuzegids MBO. Mooi om te zien wat er gebeurt als je waarmaakt wat je belooft! Wij blij, Ter AA blij, studenten en ouders blij! Een TOPresultaat.

ROC Ter AA: voor een TOP resultaat