Maasduinen gaat voor nationale bekendheid

Communicatiecampagne

Je bent een bijzonder en mooi natuurpark met prachtige dorpskernen eromheen. Maar waarin ben je bijvoorbeeld uniek ten opzicht van de Veluwe of de Ardennen? Dat was de vraag van het toeristisch platform Maasduinen-Venlo, een groep van 176 ondernemers die samen proberen om hun gebied interessanter te maken voor toeristen en bewoners. Dit communicatievraagstuk werd voorgelegd aan Spiegel crossmedia communicatie en Imagro, twee toppers op het gebied van communicatie. Wat volgde was een goed “huwelijk” en een succesverhaal.

Opvallende werkwijze

Na verkennende gesprekken met beide bureaus werd de vraag gesteld om deze opdracht samen op te pakken. We besluiten om de handen ineen te slaan, ieder werkend in zijn eigen kracht. Imagro aan het stuur voor het uitzetten van de strategie en de organisatie en Spiegel als sparringpartner. Wij aan de knoppen voor het creatieve concept en de in te zetten passende communicatiemiddelen. We komen tot belangrijke inzichten vanuit de 3 doelgroepen, die het gebied al bezoeken en met een verrassende nieuwe doelgroep: de actievelingen.

Roger Engelbers, directeur Imagro en Henry van den Berkmortel, directeur Spiegel crossmedia communicatie: “Wij geloven dat we elkaar kunnen versterken en dat we beter als partners konden werken voor deze opdracht dan elkaar gaan beconcurreren. De een méér vanuit strategie, de ander méér vanuit concept en creatie. Daarbij houden we elkaar scherp op alle gebied.”

Strategische aanpak

We brengen het complete gebied in kaart en besluiten om de Maasduinen als een podium te zien in plaats van alleen een natuurpark. Ook “grasduinen” we door de geschiedenis van het gebied en door het gebied zelf, met drones en een fotocamera om zo het perfecte plaatje te vormen. Al snel komen er allerlei (onontdekte) verhalen boven. Alle inzichten pakken we samen in een ‘brandkey’, waarmee we eigenlijk in één plaatje het complete verhaal van de Maasduinen samenvatten.

Ine Creemers, senior accountmanager Imagro: “Strategie is weten wat nodig is om jouw koers te varen voor de toekomst. De Brandkey biedt dit houvast en de richting.

Rob Raaymakers, communicatieadviseur bij Spiegel: “Voor ons was dit de perfecte voorbereiding om een spannend en rijk concept te bedenken, waarbij het unieke aspect van het gebied wordt uitgelicht.”

Concept: Waar ben je..?

Het gebied is ruw, ongepolijst en ongerept. Het is van oorsprong een stukje Duitsland en toegekend aan Nederland in 1816. Het heeft de breedte van de afstand van een toenmalig kanonschot (2 km). Het oogt als een stukje buitenland in Nederland en tegelijkertijd waan je je in Niemandsland. Het laatste waar je aan denkt bij het zien van de beelden is Nederland…dan rijst de vraag: Waar ben je? Je hoeft dus niet naar het Gardameer in Italië of naar Thailand, want het gevoel van deze landen is hier. Het buitenland is verrassend dichtbij.

Rob Raaymakers, communicatieadviseur bij Spiegel: “Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes. En als dan het kwartje valt. Heerlijk. Zeker als er tijdens de presentie bij de klant hetzelfde gebeurt. Dat zijn voor ons de geluksmomentjes.”

Offline & online communicatie

Uiteindelijk draait het om storytelling door ervaringen van mensen, via booking.com, tripadvisor. Daar willen we naar toe. Alleen zien wij deze verhalen nog te weinig. Dit komt doordat het gebied (vooralsnog) te weinig bekendheid geniet. En dat bezoekers niet worden uitgedaagd om hun verhalen te delen. Daarop ontwikkelden we een mediaplan en spraakmakende acties. Offline zetten we groots in via nationale radio op (NPO 1, 2, 4, 5) en via Billboards (uitzendmasten) langs de snelwegen. Dit vullen we aan met opvallende banners via Social media en via het Google netwerk. Uiteraard voorzien we de website liefdevoorlimburg.nl van een campagnesaus.

Henry van de Berkmortel, creatief directeur Spiegel: “Wij geloven in de kracht van offline en online. We hebben offline voldoende mediadruk nodig om naamsbekendheid aan te wakkeren.

Maikel Rump, internet strateeg Imagro: “Online bereiken we de specifieke doelgroepen en kunnen we ze gericht activeren.”

Activerende uitingen

In alles nemen we de ondernemers mee. Zo worden ze in verschillende bijeenkomsten meegenomen in het plan en krijgen ansichtkaarten, baliedisplays, placemats, een deursticker om zelf actief mee te helpen aan de promotie. Daarnaast verschijnen Cortenstaal selfiespots op de verrassende plekjes in het gebied en worden alle vlaggen vervangen met campagne uitingen. Voor de activerende winacties stellen de ondernemers zelf prijzen beschikbaar.

Nicole Verhagen, senior accountmanager bij Imagro: “Door ook pers en ander belanghebbenden uit te nodigen voor de bijeenkomsten creëren we een breed draagvlak voor de campagne.”

Rob Raaymakers, communicatieadviseur Spiegel: “Het is zo mooi om te ervaren dat het verhaal en de uitingen enthousiast ontvangen worden.”

Het campagne resultaat

De campagne draait volop, de luisteraars van de Radiospot koppelen “waar ben je..?” aan de Maasduinen, de ondernemers zijn razend enthousiast en doen mee, het bestuur tevreden en de beide bureaus zijn gelukkig in dit ‘huwelijk’. Het aantal websitebezoekers stijgt fors en er stromen meer verhalen in de wereld van toeristen en inwoners. Kortom, een succesverhaal dat we een vervolg gaan geven in de komende jaren.