• Een relatiemagazine voor een kerk: gekker moet het niet worden?
  • Een relatiemagazine voor een kerk: gekker moet het niet worden?

Gekker moet het niet worden?

Een relatiemagazine voor een kerk

En toch maakten we hem. Helemaal niet gek als je als Stichting Behoud Sint Willibrorduskerk Deurne jezelf eens van een heel andere kant wilt laten zien. De Sint Willibrorduskerk aan de markt in Deurne, een majestueuze verschijning. Een landmark van jewelste, al van een grote afstand te zien. En een bron van activiteiten. Niemand weet precies wat er in de kerk gebeurt maar iedereen heeft er een idee over. Daarom is het in Public Relations kringen heel gebruikelijk om een poging te doen duidelijkheid te scheppen. En een positief beeld te lanceren. Het idee voor een relatiemagazine werd met veel enthousiasme ontvangen door de pr commissie, de pastoor en de Stichting Behoud Willibrorduskerk Deurne.

Verrassende naam voor een verrassend relatiemagazine

In eerste instantie werd het bestuur warm gemaakt met een paar fraaie schetsen en een goed verhaal. De titel was snel gevonden. In navolging van de ‘Linda’ en de ‘Maarten’ kon het niet anders dan de ‘Willi’ worden. Waarbij (toegegeven) menig wenkbrauw werd gefronst. Maar het creatieve idee om ‘Willi’ groot te plaatsen en brord er in kleinere typografie aan toe te voegen gaf de doorslag. De ‘Willi’ was geboren! De eerste glossy van een kerk.

Spiegel sterk in pragmatisch denken en doen

Geef ons de kans en we maken er wat van. Eerst denk je na over wat er dan zoal in het relatiemagazine moet komen te staan. Wie willen we de ruimte geven? Wat interesseert de mensen? Hoeveel pagina’s moeten het worden en wat wordt het uitganspunt van de tekstschrijver? Wie maakt de foto’s en wie krijgt de eindredactie? Welke mensen moeten we interviewen en gaan we huis-aan-huis verspreiden? En wat te doen met mensen met een nee-nee sticker?

Een geslaagde actie van Spiegel crossmedia communicatie

Er komt nogal wat op je af als je een tijdschrift wilt maken. Door noeste arbeid, groot inlevingsvermogen en veel medewerking van iedereen zijn we er in geslaagd op tijd en op een hele respectabele manier een fraai blad te maken. Ook na het uitkomen van de Willi kan het nog lange tijd gebruikt worden als promotiemiddel omdat het een heel goed beeld geeft van de activiteiten van en de mensen achter de Stichting. De Stichting dwingt hiermee heel wat respect af, van boer tot bisdom. Zelfs bij mensen die niets met religie hebben. Het feit dat zich een aantal nieuwe vrienden van de Stichting spontaan hebben aangemeld is de kers op de taart. Naast de afbeeldingen op deze pagina kun je ook naar de site van de Stichting gaan om het gehele blad te zien: http://magazine.willibrorduskerkdeurne.nl/

Rest ons nog te melden dat de tekst werd geschreven door Marcel Koolen en de vormgeving en fotografie geheel door onze eigen mensen werden gedaan.

Een relatiemagazine voor een kerk: gekker moet het niet worden?