Bij Stedin is het allemaal: Yellow

Voor de 1850 monteurs van gas- en elektriciteitsnetbeheerder Stedin is goede training van levensbelang. Dat zorgt ervoor dat ze hun werk veilig kunnen doen. Dagelijks zijn zij verantwoordelijk voor meer dan 2 miljoen aansluitingen. Als je het leren in de workflow laat plaatsvinden en dit ondersteunt met een nieuwe softwaretool, waarmee monteurs voortdurend leren, dan…Vraag je aan Spiegel om iets te bedenken om lekker op te vallen bij de introductie. We bedachten en lanceerden Yellow, jouw online leermaatje, in een film en een pop-up beursstand. De gezichten van de monteurs tijdens de lancering: Sunny..

Strategie en Concept: Yellow

Wij moesten snel schakelen voor deze opdracht. Gelukkig kennen wij de energiewereld goed. Zo bouwden we snel samen een aantal inzichten:

  • Mensen vinden het leuk om te leren op het werk
  • Mensen vinden het niet leuk om te leren in een klaslokaal
  • We zullen iets moeten bedenken, waarmee we de stoere monteurs raken
  • Door permanent te leren blijft kennis bij je hangen
  • De software waakt over jouw veiligheid
  • De software maakt gebruik van de nieuwste technieken
  • Om te blijven plakken hebben we interactie nodig

We wilden de monteurs het gevoel geven dat er letterlijk iemand is die over je schouder meekijkt en die je helpt om moeilijke technische vragen te beantwoorden. Daarom gaven we software menselijkheid. Al snel kwamen we op de sympathieke naam Yellow, die direct raakvlak heeft met de hoofdkleur van het merk Stedin. De software moest ook dichtbij voelen en we kwamen met de payoff: jouw online leermaatje.

Rob Raaymakers, communicatieadviseur: “Vaak zie je dat het mijmeren, filosoferen en brainen in een team zorgt voor een beter resultaat. De één komt met de naam en de ander gooit de pay-off er zo achteraan: BAM.”

Design & Branding: Live animation & pop-up beursstand

De introductie van Yellow vond plaats op de gasdagen in Utrecht. We bedachten een film met daarin een combinatie van livebeelden en animatie, waarin we langzaam de nieuwe collega onthullen: Yellow. We schreven het filmscript, bedachten de scenes, zetten de juiste muziek eronder en vonden een stoere voiceover.

Walter van Turnhout, grafisch ontwerper / animatie arties: “De hoofrolspeler in de film is een gele lijn, online is ook een lijn, die je meeneemt in de film en uiteindelijk verandert in het logo.”

We moesten opvallen tussen andere stands. Daarnaast moest het ontwerp letterlijk in de kofferbak van een klein autootje passen. Denk aan modelletje Kever…We kwamen op de proppen met een pop-up beurswand en beursbalie. De knallend gele stand was een eyecatcher en om dan daar weer met zwart Yellow op te schrijven. It’s a kind off…magic.

Michon Damen, grafisch ontwerper: “De stijl moest niet te braaf zijn en tegelijkertijd dichtbij voelen. Op dat snijvlak zit de look and feel van het logo en de typeface van Yellow.”

Om het interactieve deel van de software te communiceren, bedachten we een spelletje. Na beantwoording van 3 kennisvragen, mocht je boogschieten op de stand. Gedurfd als je over veiligheid hebt, toch? De gelukkige winnaar mocht de WII console mee naar huis nemen.

Fullservice communicatie & realisatie

De volgende communicatiemiddelen werden in eigen huis ontwikkeld en geregeld:

  • 1 logo
  • 1 payoff
  • 50 woorden short copy
  • 1 live animation van 2,5 min, met 30 unieke video’s
  • 350 kaarten met Quizvragen
  • 2 gele stropdassen
  • 1 knallende visual
  • Compleet audiosysteem
  • Wii console met games en controllers
  • 1 pop-up beursstand met balie
  • Training om alles op te zetten

Weten wat we jou kunnen voorspiegelen? Maak een afspraak!