Hi! Wij zijn Spiegel communicatie

Wij maken originele communicatie sinds 1988.
Online en offline. In eigen (t)huis.

Kijk mee naar onze resultaten en voel je thuis!

Lees verder
31
jaar maken we met plezier communicatie
30.460
originele producten hebben wij al gemaakt
13
communicatiemakers die online & offline waarmaken
378,5
miljoen bereikte mensen met werk voor jou
221
pond snoep hebben we gegeten (met jullie)

Eén aanspreekpunt voor je communicatie!

Als fullservice team regelen we alles voor je op het gebied van communicatie in eigen (t)huis. Als je voor Spiegel communicatie kiest dan krijg je originele kwaliteit en de zekerheid van een betrouwbaar communicatieteam. Wij maken méér dan 30 jaar communicatieoplossingen voor verschillende merken en branches.

Welke communicatie uitdagingen lossen we op?

Alle! Wij maken communicatieconcepten die werken en vertalen dat door in je huisstijl, campagne, jouw pand en ook het drukwerk. Alles is mogelijk. Wij leveren communicatieresultaat om klanten en collega’s aan jouw merk, producten en diensten te binden.

Onze communicatie waarmakers

  1. Verbazingwekkend communicatiewerk maken
  2. Origineel werk door professionele communicatiemakers
  3. Wél verrassingen in communicatie, geen financiële in je portemonnee
  4. Fullservice online en offline communicatie: alles in 1 (t)huis geregeld
  5. Meetbare communicatie resultaten

Wat kunnen we voor jouw communicatie betekenen?

Wij maken originele, goed doordachte communicatiemiddelen die jouw echte verhaal waarmaken in alle denkbare communicatiemiddelen. Daarbij maken we een plan dat zorgt voor resultaat en sturen we jouw communicatie bij waar nodig.

Verhaal

Brandbook | Magazine | Script | Webtekst | Payoff/Slogan | Film | Animatie | Trailer | Radiospot | TV reclame | Merkstrategie | Brandkey

Concept

Idee | Beeld | Woord | Communicatiecampagne | Productcampagne | Guerrilla actie | Naamgeving | Prototype | Logo | Fotografie

Design

Web | Advertentie | Logo & brand | Motion | Beurs | Huisstijl | Presentatie | Software | Infographic | Packaging | Route | Wagenpark

Online

Technische strategie | Website bouw | Website onderhoud | Webapp | Webshop | Displaybanner | Zoekmachine optimalisatie (SEO) | Conversie optimalisatie | A/B test

Actie

Deskresearch | Merkregistratie | Marktactivatie | Mediaplan | Media organisatie | Guerilla realisatie | Realisatie drukwerk | Social media campagne

Wat mogen wij voor jouw communicatie waarmaken?
Kom praten!

Prijzenkast en communicatieprogramma’s

We zijn trotse communicatiemakers met uitgebreide kennis en vaardigheden. We winnen daarmee voor jou op communicatiegebied en voor onze eigen prijzenkast.

Prijzenkast

Red Dot Design Award (verpakking) | Awwward (website nominees) | Award Design beursstand (Maintenance next)

Online skills

WordPress | PHP | NodeJS | HTML5 | CSS3 | jQuery | Google Analytics | SEO

Social media

Facebook | Instagram | LinkedIn | YouTube

Oogstrelend design

Illustrator | Indesign | Photoshop | After Effects

Sluiten
Merk Maasduinen

Je bent een bijzonder en mooi natuurpark met prachtige dorpskernen eromheen. Maar waarin ben je bijvoorbeeld uniek ten opzicht van de Veluwe of de Ardennen? Dat was de vraag van het Toeristisch Platform Maasduinen-Venlo, een groep van 176 ondernemers die samen proberen om hun gebied interessanter te maken voor toeristen en bewoners. Dit communicatie-vraagstuk werd voorgelegd aan Spiegel crossmedia communicatie en Imagro, twee toppers op het gebied van communicatie. Wat volgde was een goed “huwelijk” en een succesverhaal.

Verhaal & strategie: nieuwsgierigheid trekt mensen!

 

Na verkennende gesprekken met beide bureaus werd de vraag gesteld om deze opdracht samen op te pakken. We besloten om de handen ineen te slaan, ieder werkend in zijn eigen kracht. Imagro aan het stuur voor het uitzetten van de strategie en de organisatie en Spiegel als sparringpartner voor de strategie en bedenker voor het concept.

We creëerden de volgende inzichten:

  • In de toeristische sector wordt je doodgegooid met stockbeelden. Niet onderscheidend
  • In beeld zie je altijd gezinnen. Niet onderscheidend
  • Social media spelen een belangrijke rol. We willen interactie met het publiek!
  • We gaan via externe media activeren en in het gebied zelf
  • De meest gestelde vraag op Social Media is: Waar ben je? Nieuwsgierigheid is een trigger
  • We gaan offline middelen inzetten om de naamsbekendheid een boost te geven
  • Daarna pakken we het ontstane rumoer over op online kanalen
  • Actievelingen zijn een nieuwe doelgroep
  • We besluiten om de Maasduinen als een podium te zien in plaats van alleen een natuurpark
  • We hebben de ondernemers in het gebied nodig voor succes

Roger Engelbers, directeur Imagro en Henry van den Berkmortel, creatief conceptmaker Spiegel crossmedia communicatie

“Wij geloven dat we elkaar kunnen versterken en dat we beter als partners kunnen werken voor deze opdracht dan elkaar gaan beconcurreren. De een méér vanuit strategie, de ander méér vanuit concept en creatie. Daarbij houden we elkaar scherp op alle gebied.”

Strategische aanpak

 

We brengen het complete gebied in kaart en besluiten om de Maasduinen als een podium te zien in plaats van alleen een natuurpark. Ook “grasduinen” we door de geschiedenis van het gebied en door het gebied zelf, met drones en een fotocamera om zo het perfecte plaatje te vormen. Al snel komen er allerlei (onontdekte) verhalen boven. Alle inzichten pakken we samen in een ‘brandkey’, waarmee we eigenlijk in één plaatje het complete verhaal van de Maasduinen samenvatten.

Ine Creemers, senior accountmanager Imagro

“Strategie is weten wat nodig is om jouw koers te varen voor de toekomst. 
De Brandkey biedt dit houvast en de richting”

Rob Raaymakers, communicatieadviseur bij Spiegel

“Voor ons was dit de perfecte voorbereiding om een spannend en rijk concept te bedenken, waarbij het unieke aspect van het gebied wordt uitgelicht”

Concept: Waar ben je..?

 

We “grasduinden” door de geschiedenis van het gebied en gingen met drones en een fotocamera op pad om zo het perfecte plaatje te vormen. Al snel kwamen er allerlei (onontdekte) verhalen boven. Je vraagt je vast af…Wat zagen we?

Het gebied is ruw, ongepolijst en ongerept. Het is van oorsprong een stukje Duitsland en toegekend aan Nederland in 1816. Het heeft de breedte van de afstand van een toenmalig kanonschot (2 km). Het oogt als een stukje buitenland in Nederland en tegelijkertijd waan je je in Niemandsland. Het laatste waar je aan denkt bij het zien van de beelden is Nederland…dan rijst de vraag: Waar ben je? Je hoeft dus niet naar het Gardameer in Italië of naar Thailand, want het gevoel van deze landen is hier. Het buitenland is verrassend dichtbij.

Rob Raaymakers, communicatieadviseur bij Spiegel

“Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes. En als dan het kwartje valt. Heerlijk. Zeker als er tijdens de presentie bij de klant hetzelfde gebeurt. Dat zijn voor ons de geluksmomentjes.

Design & branding: activerend beeldconcept + 20 middelen

 

We schoten bijzondere platen in het gebied zelf. Op die plekjes, die zo bijzonder zijn, dat je niet in de gaten hebt dat je eigenlijk in Nederland bent. Alle beeldbewerkingen hebben als doel om jouw nieuwsgierigheid te triggeren en werden uiteraard op maat gemaakt, zodat het past bij de campagnestijl. Die stijl is fris & modern met een rauw randje, zoals het gebied ook is.

Rob Raaymakers, communicatieadviseur Spiegel

“Het is zo mooi om te ervaren dat het verhaal en de uitingen enthousiast ontvangen worden.”

Fullservice communicatie & realisatie

 

De volgende communicatiemiddelen werden in eigen huis gerealiseerd en geregeld:

  • 1 strategie
  • 1 logo
  • 1 payoff
  • 2 radiospot
  • 6 campagne beelden
  • 5 billboard snelwegen
  • 4 landmark Corten Staal
  • 200 ondernemerspakketten
  • 1000 placemats
  • 1000 ansichtkaarten
  • 1 baliedisplay
  • 1 Maasduinen koekje
  • 2 ondernemersbijeenkomsten
  • 1 Mailchimp template
  • 1 landingspagina website
  • 5 banners Google netwerk

Henry van de Berkmortel, creatief conceptmaker Spiegel

“Wij geloven in de kracht van offline en online. We hebben offline voldoende mediadruk nodig om naamsbekendheid aan te wakkeren.”

Actie media

 

Uiteindelijk draait het om storytelling door ervaringen van mensen, via booking.com, tripadvisor. Daar willen we naar toe. Alleen zien wij deze verhalen nog te weinig. Dit komt doordat het gebied (vooralsnog) te weinig bekendheid geniet. En dat bezoekers niet worden uitgedaagd om hun verhalen te delen. Daarop ontwikkelden we een mediaplan en spraakmakende acties. Offline zetten we groots in via nationale radio (op NPO 1, 2, 4, 5) en via Billboards (uitzendmasten) langs de snelwegen. Dit vulden we aan met opvallende banners via Social media en via het Google netwerk. Uiteraard voorzagen we ook de website liefdevoorlimburg.nl van een campagnesaus.

In alles namen we de ondernemers mee. Zo werden ze in verschillende bijeenkomsten meegenomen in het plan en kregen ansichtkaarten, baliedisplays, placemats, een deursticker om zelf actief mee te helpen aan de promotie. Daarnaast verschenen Cortenstaal selfiespots op de verrassende plekjes in het gebied en werden alle vlaggen vervangen met campagne uitingen. Voor de activerende winacties stelden de ondernemers zelf prijzen beschikbaar.

Spiegel - Maasduinen

Resultaatgericht

 

Binnen deadline, binnen budget, boven verwachting. Iedereen kijkt naar de Maasduinen. “Ja, ja”, zien we je denken. En dan komen we terug op 1 van onze kernwaarden: waarmaken.

Neem gerust contact op met Roger Hameleers of Jeske van Gerven of laat ons jou de statistieken zien:

  1. Naamsbekendheid omhoog
  2. 403.200 keer in beeld langs de snelweg
  3. 3330 seconden in je oor op radio
  4. 13% stijging websitebezoeken
  5. 9 keer in het hoofd van de doelgroep
  6. 35.000.000 mensen bereikt